Sistemele Daikin de ventilație și purificare a aerului demonstrează beneficiile îmbunătățirii calității aerului asupra performanței elevilor.
Daikin a fost implicat recent într-un studiu amplu desfășurat intr-o clasă a școlii Alexandru Ioan Cuza din sectorul 2, București. Studiul a avut ca scop monitorizarea efectelor calității aerului din interiorul clasei asupra elevilor, din punct de vedere al învățării și sănătății.
În calitate de specialist HVAC, compania Daikin a fost abordată de Universitatea Tehnică de Construcții din București, Facultatea de Construcții, în lumina expertizei recunoscute în domeniu cât și a suportului oferit anterior de Daikin unei școli publice locale din București, în care învață elevi ai claselor I-VIII.
Produsele Daikin implicate în studiu
- Airsensepro+ (senzor de calitate a aerului din interior)
- Unități de purificare a aerului (UPA)
- Unitate de ventilație VAM
Calitatea aerului din interior: o problemă actuală invizibilă
Cel mai mult timp pe care copiii îl petrec în afara casei este la școală. În școli, unde mulți copii pot împărți o singură clasă, poluanții atmosferici se pot acumula rapid. Nivelurile concentrate de CO2, compuși organici volatili (COV) sub formă de vapori (eliberați din materialele de curățare, de construcție și de alte materiale prezente în clasă), particule de praf și alergeni, inclusiv polen, pot declanșa o serie de probleme de sănătate. Acestea pot varia de la dureri de cap, pierderea concentrării, coordonare slabă, greață și amețeli până la tulburări respiratorii și afectarea organelor sau a sistemului nervos central. Bacteriile și virușii din particulele din aer, inclusiv Covid-19, riscă răspândirea rapidă a bolii dacă nu sunt controlate.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) estimează că în fiecare zi aproximativ 93% dintre copiii cu vârsta sub 15 ani respiră un aer atât de poluat încât sănătatea și dezvoltarea le este pusă în pericol. (1)
Un studiu recent al Harvard Gazette a descoperit o strânsă legătură între particulele mai mici de PM2,5, care pot fi absorbite în fluxul sangvin, provocând demență. Acest lucru mărește potențialul de declin cognitiv pe termen scurt și are implicații asupra sănătății la nivel major al populației, peste 57 de milioane de oameni din întreaga lume trăind în prezent cu această afecțiune. (2)
Ventilația naturală poate contribui la atenuarea problemelor de calitate a aerului, însă deschiderea ferestrelor poate să nu fie întotdeauna eficientă sau posibilă. Școala care a participat la prezentul studiu de caz este situată într-o zonă urbană dens populată, cu niveluri slabe a calității aerului exterior și o concentrație mare de particule PM2,5 și PM10. Pe lângă pătrunderea poluanților din exterior și a zgomotului care poate distrage atenția într-un mediu de învățare, fluxul natural al aerului nu poate fi controlat, provocând distribuția neuniformă a aerului proaspăt sau răspândirea poluanților. Pierderea sau captarea excesivă de căldură prin ferestrele deschise poate compromite eficiența energetică a sistemelor de încălzire sau răcire a clădirilor.
Despre Studiu
Calitatea aerului în multe școli și grădinițe nu corespunde standardelor naționale și internaționale. Fără o ventilație adecvată, se pot acumula concentrații periculoase de dioxid de carbon, praf și radon (un gaz radioactiv). Proiectul Healthy School a fost înființat cu scopul de a îmbunătăți liniile de proiectare a sălii de clasă și de a ilustra efectele pozitive ale controlului calității aerului de la interior (IAQ), împreună cu alți factori de confort, cum ar fi temperatura, sunetul și lumina. Durata studiului a fost de șapte luni și s-a desfășurat într-o sală de clasă cu aproximativ treizeci de elevi prezenți pe perioada studiului.
Cum s-a desfășurat
Daikin a lucrat cu Profesor Universtar Tiberiu Cătălina pentru a crea patru scenarii de testare distincte, pentru a înțelege problemele și a determina soluțiile și echipamentele necesare.
Scenariul 1: Repere
Măsurarea nivelurilor existente ale calității aerului, fără echipamente instalate.
Scenariul 2: Purificarea aerului (UPA)
În clasă au fost instalate Purificatoare de aer, evaluându-se apoi nivelul particulelor (PM), post instalare.

Scenariul 3: UPA-uri + ventilație
A fost montată unitatea de ventilație cu recuperare de căldură care furnizează aer proaspăt sălilor de clasă. Au fost măsurate valorile temperaturii, CO2, PM și VOC, înainte și după instalare.

Scenariul 4: UPA-uri + ventilație + filtrare adăugată
Pentru o calitate mai bună a aerului, unitatea de ventilație instalată a fost echipată cu filtre suplimentare pentru a elimina particulele poluante mici care pot pătrunde din exterior în interior.
Echipamentele Instalate
Senzorul Daikin IEQ este un dispozitiv IoT care poate măsura bunăstarea. Calitatea mediului interior (IEQ) este mai amplă decât calitatea aerului interior (IAQ) și ia în considerare și factori precum iluminarea, zgomotul și câmpurile electromagnetice. Acesta are 12 senzori diferiți încorporați care monitorizează 15 parametri și se conectează la rețeaua Wi-Fi. Măsurarea calității aerului din interior constă în concentrația de CO2, nivelurile de compuși COV și particule PM2,5 și PM10.
VAM: Ventilația mecanică a fost asigurată de unitatea VAM de la Daikin, cu schimbător de căldură cu entalpie ce economisește energie și previne pierderile de căldură prin ventilație, folosind încălzirea, răcirea și recuperarea umidității de la interior. Unitatea VAM de la Daikin asigură și procesul de răcire liberă atunci când temperaturile exterioare scad sub temperaturile interioare.
Purificatorul de aer Daikin MCK55W: Purificarea aerului împreună cu ventilația mecanică a fost asigurate de Purificatorul de aer MCK55W, care are și funcție de umidificare. Filtrul electrostatic HEPA al acestuia este proiectat pentru a elimina 99,97% din particulele fine de 0,3μm.
Produsele Daikin sunt integrate perfect într-o soluție completă de aer condiționat și pompă de căldură. Recuperarea căldurii prin unitățile VAM menține temperatura și umiditatea la niveluri optime adaptate oricăror condiții interioare, reducând în același timp facturile la energie și oferind un nivel maxim de confort elevilor, pentru a se concentra și mai bine.
Concluziile studiului
Studiul din România a subliniat riscul sălilor de clasă închise în care aerul nu poate pătrunde ușor, permițând poluanților să rămână la interior și să se acumuleze. Concluziile proiectului „Școala sănătoasă” validează și mai mult importanța instalării măsurilor adecvate de monitorizare și control IAQ.
Acolo unde nu a fost instalat niciun echipament (scenariul unu), au fost înregistrate niveluri ridicate de particule PM2,5 și PM10, lucru care indică o creștere a probabilității de apariție a bolilor. Odată cu instalarea purificatoarelor de aer (scenariul doi), a fost observat un risc mai scăzut al nivelurilor de PM cu 29%, dar cea mai mare îmbunătățire a fost obținută prin instalarea de unități VAM de ventilație mecanică în combinație cu purificatoarele de aer (scenariul trei). Nivelurile de CO2 au scăzut până la 60%. Acolo unde au fost echipate filtre VAM+G3 (scenariul trei), a fost observată o reducere vizibilă a nivelurilor PM. O scădere suplimentară a fost observată după integrarea filtrelor F7 extrem de eficiente (scenariul patru), indicând că infiltrarea PM-urilor exterioare în sălile de clasă poate fi redusă semnificativ.
Instalarea purificatoarelor și a sistemelor de ventilație mecanică poate aduce o îmbunătățire substanțială în calitatea aerului interior (IAQ) din sălile de clasă și poate crea un mediu educațional optim pentru elevi.

Mai multe informații despre soluțiile de ventilație Daikin: aici
Mai multe informații despre soluțiile Daikin de purificare a aerului: aici
Surse:
[1] More than 90% of children breathe toxic air every day | WHO
[2] Study demonstrating consistent evidence associating PM2.5 & cognitive decline | The Harvard Gazette